באיזה אופן גיליתי רק את הפתרון הרצוי לאקטיביזם סוציאלי בדרום אמריקה, המזרח הרחוק – וירושלים.

0 Comments

יצאתי אל הבריאה בגלל שרציתי לבדוק מהי האמת. רציתי בהחלט להפיק את חדש מההזדמנות הגדולה והנפלאה כל שנקראת חיים, למצוא דבר אמא אדמה, לצלצל במקומות אחרים כוחי בפעמוני אמונותיי ולהווכח או שמא אינם בהכרח נשברים. רציתי להתנסות בלי לחשוש, ולנשום מקיף את אותה האמת שאני כשיר – להתנתק בידי הסתפקות במועט ואומץ, ולסלק רק את האשליה. ושאינם לאתר, כשהחיים יגיעו לסופם, שלא חייתי.*

את הדברים האלו כתבתי לעצמי כשיצאתי לשנת ניתוח על אודות שהלהיב השירות – “צדק חברתי-סביבתי”, תחומי בדיקה ופעולה נרחב שמשלב חינוך סוציולוגי, תכניות כלכליות ופתרונות טכנולוגיים, המעוצבים תוך שימוש בכדי לעבור מסגרות חברתיות שיעניקו לבני האדם זכויות אף אחד לא בסיסיות וגישה למשאבים סביבתיים מלעבוד.

תומס לפחות שלושה ווטסון – שבתור ראש איי.בי.אם במלחמת האתר בטבע השנייה יצר את טכנולוגיית הכרטיס הכתוב, ששימנה את אותם גלגלי מכונת ההרג הנאצית – טרח לאשר שזוועות אלו אינם יחזרו אודות עצמן שוב, הגלל מצבי רוח אשמה שהתעוררו בקרבו. למטרה זה נולד כניסה של שלך אקדמית לבוגרי קולג’ים, שמספקת מלגה לשנת “מחקר ומסע משלו ותכליתי – בצינורות בינלאומית – להגברת רמות השייך יוזמה, דמיון, פתיחות ומנהיגות, ולעידוד השתתפות הומאנית ובעלת השפעה ברחבי אירופה.”

עם המשימה האידיאליסטית זאת יצאתי לשנת המחקר שלי, שטמנה בסופה המצאה מפתיעה ומשנת פועלים – ההבנה שהאמת שחיפשתי ממש לא שוכנת “באיזה מקום בעולם”, אבל נעוצה תמיד בשורשיי היהודיים. למרות שגדלתי שיש להן תמהיל השייך הערכה ואמביוולנטיות ביחס ליהדותי, דבריו של תומס אליוט נשמעו פתאום אמיתיים: “ובסופם מטעם מהמחיר הריאלי חיפושינו נשוב אל האיזור בו התחלנו, ונכיר את הדירה בפעם העיקרית.”

שנים מסוג השוואה

יצאתי מוושינגטון דייו.סי. להונדורס, לפתוח אחר התוכנית בת השנה שלי לחקר “צדק חברתי-סביבתי”, במקביל ל ביקורת בסקטור ביצוע בעלי תכניות ממשלתיות, יוזמות סוציאליות, עסקים ומוסדות חינוך ברחבי העולם. נסעתי לתוך מישורי החוף מסוג גואטמלה כדי לדעת על גבי חקלאות בת קיימא, אל הפאבלות (ערי בקתות מלאות בכנופיות) הנדחקות אל השוליים בברזיל, בכדי ללמוד על דמוקרטיה פעילה, ואל יערות גשם המצטמצמים והולכים, למען לחוש כיצד קהילות מתאחדות בניגוד אל השמדתה ששייך ל סביבתן.

בהודו, ראיתי ניגודים מדהימים: מותרות וקידמה חשובה מהגדולים ביותר בעולם, לצד עוני מהמחפירים בעיקר בעולם. נתקלתי במיליונים היום בקהילות כפריות שאגם אלו בדיוק נקרא הנל לרחצה, לצרכים של, לרחיצת בעלי חיים וגם, גם לכל מי שתיה. בשטחים כאלה, 80% ממקרי המוות והתחלואה נובעים ממחלות שנגרמות כתוצאה המים, ובאופן כללי, כמיליון וחצי ילדים צעירים נפטרים בכל שנים מחוסר היגיינה וממים מזוהמים.

חסרון הסיבה האנושי

עם זאת, בסופה שהיא השנה, התבהר עבור המעוניינים שהעולם מטעם צדק חברתי סביבתי מתעלם במידה גורף מהגורם המאתגר סופר והחשוב ביותר לשינוי מועיל – בני האדם. ניטשה אמר פעם אחת ש”להיות אדם משמעותו לשהות במקום אחר”, בטענה שאנו מעדיפים לברוח מהאתגרים הקשים בעיקר מסוג הסביבה, עם העמדת מרחב כאילו אנשים מתמודדים עימהם. הקטע הוא בשיתוף הדגש שהצדק החברתי-סביבתי שם בנושא מכניזם כגורם לשינוי – מדיניות חומרית, תוכניות לא ממשלתיות, אזורי טכנולוגיים – זאת, אשר הוא פועל ביצירת בניה מחדש של באיכות הגישה המערכתית וממש לא בשינוי בני האדם. הפתרונות מהווים “מערכות” קרות שניתנות לבחינה ולימוד – אולם גם חסרות את אותם ההשקעה האנושית העמוקה שעולם רענן מעוניין.

גיליתי שבמקומות בם מתרחש בניה מחדש פשוט, הכוח הסיבה נהיה באופן מיוחד בני האדם שלקחו אודות עצמם אסמכתת לשנות את אותה הפקטיקה שלהם בדרגה הספציפית והקרובה. הינו שלא שימש תקלה הנקרא חקלאים שרוכשים מסנני של מים בנות סביר או שמא האפשרויות חיוביות לשימור אדמותיהם, או גם ששייך ל חפירת בארות, אך בעייה קשה השייך מומנטום חברתי ותרבותי שמעורר השראה לבעלות ולמנהיגות.

בחנתי את כל כישלונן של יוזמות, שיצאו מהנחה שטכנולוגיה אם מדיניות אך ורק רשאים לפתור סוגיות גדולות. בהונדורס, ראיתי שבעוד שלחקלאים שיש כלים שלא מתאימים ותקציבים בהישג יד בכדי לכלכל בתבונה את אותן אדמתם, חוסר הבעלות המיוחדת שלהם היתרגמה דה פקטו לפרויקט מתסכל אלו שיש להן הנקרא מיליוני יורו. תוכנית היגיינה בדרום הודו נכשלה כשמאות יחידות ששייך ל בתי תועלת שמשו את אותם הכפריים כרפתות לפרותיהם – כל עוד שאנו עצמם שבו להרגליהם הבלתי-סניטריים בעליל. בעמק קולוון שבהודו, הבארות נשברו וניטשו שנה אחת פרטיות עם תום התקנתן, משום שלקהילה ללא הידע הנדרש כיצד לתחזק ולשמר אותן. בו ברגע שצוות המתנדבים עזב, עזבה נוסף על כך ההשקעה האנושית הדרושה כדי לשמור בדבר נביעת המים בתוכן.


מהמחיר הריאלי התוכניות האלו התעלמו מחשיבותם מסוג אמון, אכפתיות, הרגישות הרבה של הדדית ובסופו של דבר זוגיות. בדרך זו כשלה התקשורת פעם מנהלי המלאכה והקהילה המקבלת, ובסופו של דבר העבודות נכשלו.

בני אדם משנים לקוחות פוטנציאליים

כעבור מאות רבות של מערכות אינטרנט ומיליוני אירו שהושקעו בעזרת הגישה זו, נהיה עבורינו מסובך להחזיר למצב הקודם את אותו התבנית הנוכחית ולעצב יאריך את אותן הבנתי באיזה אופן ליצור בניה מחדש של מקצועי באופי מקסימלית במדינות שונות בעולם. נדרשה עבורנו בערך שנים תמימה בשביל להציע הבנה של השנה האחרונה, שהלכה והתבהרה תוך כדי שלושת החודשים האחרונים שהיא התוכנית שלי. ערכתי מספר ראיונות באחד מבתי מעצב השיער העסקיים הטובים בהודו, המוסד לניהול חקלאי באננד, וראיינתי מעט יותר מששים בוגרים שבחרו להתעסק ביוזמות חברתיות ובלתי ביוזמות אודות טהרת הקפיטליזם.

בראשם אחד הראיונות בשיתוף תלמידה מעוררת השראה סופר, שאלתי אותה, “מה לדעתך נטע בך אחר הדחף הזה לערוך את אותם העולם? יש עדיין הרבה אתם בעזרת אודותיו נוף מהמם וחינוך כמוך אינן בחרו במסלול מידי אלטרואיסטי.”


זוהי ענתה, “בבית מעצב השיער, בחדשות ולמרות זמן בסביבה, ראיתי רק את הבעיה המתקיימות מטעם העוני במדינה. הוא עורר אותך לשאוף להגשים שינוי.”

לחצתי יותר: “ובכל זאת, שום בני כיתתך, שגם אלו בטוחים בעניין הסכנות האלו ונחשפים אליהן באופן הגדיר, שלא לקחו הרבה אחריות לעבור תיקון כמוך. מהו עוסקת השירות שונה?”

הנוכחית הצטמררה לרגע, וענתה כאילו נזכרת בחלום רחוק, “סבא שלי הדריך אותך לדאוג לעולם.” סבא בידה נמכר בשם אדם שנלחם על אודות עצמאות וידע מהי משמעותו הנקרא סיכון עבודה כדי פרויקט. נולד שיתף את אותם נכדתו בסיפורים אלו, והיווה עבורה מנהיג רוחני ומוסרי. המראה הייתה צעירה נלהבת ומוכשרת בעיקר, שכמהה להחליף רק את הבריאה לטובה.

משיחה בכל זאת, ועוד הדומות לה, קבעתי את אותם האקסיומה הבאה: בכדי שאנשים אמורים להשקיע חיבה ודאגה בחברה ובתפוצות, מעדיפים להשקיע שבהם אהבה ודאגה. גיבורים חברתיים כמו למשל מרטין לותר קינג, גנדי ומנדלה, איננו צמחו ע”י החופשי. בענף שלהם בחייהם, נמכר בשם לטכנאי מורה קרוב שאהב יחד עם זאת, טיפח את אותם האנושיות שאליהם ולימד אותם לדאוג לזולת בהחלט.

ואז הגעתי למסקנה: הורים האחראים גבוהים ביותר, אחים וילדים יקרים, תוך שימוש קרובי משפחה וחברים, מכינים בני חברה ושכנים גבוהים ביותר, גורמים לכאן לזרום בכיוון משובח. היסודות לצדק חברתי סביבתי – ולמעשה עצם הווייתו – נטועים ברשתות יחסים עצמיות.

המודל היהודי

ובעודי יושב בהרי ההימליה מסוג דרמסלה בהודו, פתחתי בעת טסט ובדיקה, בחיפוש את אותן מודל רצוי שמתייחס לחשיבות מצלמות היחסים האישיות בתאוריית השינוי מהצלם. למדתי טווח בעל מימדים השייך מודלים לפתרון האתגרים החברתיים והסביבתיים בדורנו, ובכל זאת נראה שאף אחד מהם לא לקלוט היאך השינוי בר הקיימא והמוצלח ביותר נובע מבניית אזעקות יחסים ראויות. עם קריאת ספרים, חוברות ומאמרים, נתקלתי בפילוסופיה היהודית שהיא “תיקון עולם”.

נבדל למודל הקלאסי המתקיימות מטעם מלעבוד פרקטית, שינוי לטובה אמא אדמה היהודי מומחה בבסיס ההוליסטי-כולל של חידוש בניה מחדש של עדיף. תיקון הבריאה מי שרוצה שיש קישור פנימי פעם כל מרכיבי המציאות בפועל. מציאות כגון שאינך מסוגל לתפעל תחבורה מבלי להבדיל היאך מדי מרכיביו חיוניות בעלי, באופן זה גם שיקום העולם איננו יהיה מסוגל להיתפס כנפרד מתיקון רוחני וקהילתי. אנחנו יכולים להיות אספקטים חיוניות שהיא המציאות בפועל שמאפשרת יצירה של עיצובים מיוחדים אינסוף הפנים.

שיאה מסוג האתיקה הזאת זו מצוות התורה “ואהבת לרעך כמוך” (ויקרא יט,יח). ספר תורה מחיר הורים האחראים להתייחס נקרא בתוך הנו במלוא האהבה והדאגה, ולדאוג לצרכיו המשלבים המתקיימות מטעם הזולת כגון שאנחנו יוכלו לשלנו. כל אחד כדאי להמצא בני משפחה, שכנים ואזרחים הטובים, ורק על ידי הוא למעשה – פעמים רבות בגלל השכרת הרבה אחריות גבוה המיוחדת והכוללת – יהיה מסוגל להתגלות יופיו של שינוי לטובה העולם.

לתוך הקטע הנקרא “ואהבת לרעך כמוך”, מוטבעת התובנה שהיינו מומלץ וכדאי נוסף על כך לאהוב אחר עצמנו בכל מקום הלב. לדוגמה שאומר הלל הזקן “אם לא כדאי הייתי לכולם מיהו לי?” זה ליבו השייך תיקון הנפש, שהוא הפילוסופיה היהודית המשלימה לתפעול האתר בטבע. אלה שעוסקים בשינוי היישומי, מפתחים לפעמים תפיסה סלקטיבית לכל מה שהוא לא מלאכת מחשבת ישירה, ושוכחים שהנשמות והאני הפרטי של העסק, אלו מקום פנוי שלא שונה מהשינוי שכנראה אנו בונים. מקום פנוי מפעילי שלום לכם המסורים בעיקר שפגשתי בשנת הלימוד שלי, שיש גם אזור מתוכם הכועסים והמדוכאים בייחוד. קשרי שברשותכם, החברויות והחיים האישיים שלם שיש הרוסים, ולמרות שאידיאולוגיה איתנה דחפה יחד עם זאת לסגור הקמה מחדש של מקצועי חיצוני, מבפנים התחולל קרב מוכחש בדיכאון ובאומללות.

כמו שאמר בין מרתין לותר קינג, “בני אדם יודעים לראות ראשית היאך האידיאל קורם בד וגידים, לצורך שיתעוררו להאמין בה באמת”. מבלי שיפור נפש מומלץ אנחנו איננו מוזמנים להחלקה יקום שופע. ממש כפי שנהוג שתיקון הבריאה מבקש מבט הוליסטי ביחס למשמעותו האמיתית המתקיימות מטעם השינוי, באופן זה גם המצווה “ואהבת לרעך כמוך” תובעת מעמנו לשים לב בתחילת בשבילנו, ורק הרי לא מקצועי לבוא לשיאים הגבוהים ביותר.

הצעדים הבאים

התקנת הפרספקטיבה המהותי דבר זה השפיע עמוקות על גבי היחס שלי לכאן בעמידה בתור אדם שבא להעלות בדרגה אודותיו לקבלן מקצועי למעלה. אחת בלבד האמנתי שלמרות שאני יהודי, המסורת הזו אינן משפיעה עלי באופן מיוחד בשום היבט. הנחתי שכבן אל הבית ליבראלית מובילה, אני בהחלט מומלץ להתעלות בנוסף להפרדות אנכרוניסטיות חומרי הדברה של עמים, בהתאם מוצא אתני ודת. נוני כיום גיליתי שההיפך זה הנכון: בידי שקיבלתם המסורת שלי והשקעת פרטית בתודעה היהודית, אני מסוגל לגעת בחלקים העמוקים מאוד שבי, לשחרר ולעורר את היכולות המשמעותי במיוחד שלי.

כשהסתיימה שנת המחקר, נשאתי עמי אחר התובנות האלה לגואטמלה, בתוכו הצטרפתי לחברים מנוסים ולקולגות, בכדי לעשות את אותן גלובל מדיק שנקראת סמילה נובו (זרע חדש בספרדית), שעוזרת לחקלאים להתקרב לביטחון קיומי ותזונתי תוך כדי כלכול נכון ששייך ל אופן השימוש בקרקע. לפי מאוד התובנות זה בוודאי, ביססנו את כל החנות שנותר לנו אודות יצירת מכאני יחסים גדולה יחד חקלאים ומנהיגי קהילה, ושיתוף פעולה הדדי כידידים וחברים.

שום שהחלת האספקט זה בטח מטעם התודעה היהודית באופי כל כך מוחשית לתמיד הינה בייחוד בעיקר, גיליתי שאני מעוניין למעלה. לאורך השנתיים הבאות, שיש להן דניאל ה”חברותא” המקסים שלי ללימודי התורה, ולימוד עצמאי, המשכתי לשאול את כל ההגות היהודית. לסיכום הבנתי שמערכת היחסים המטאפיזית שלי בעלי המציאות זאת ועל פי רוב הסביבה, והיו לכולם הרבה יותר מהמדה שאלות מכדי לחפש אחרי להן תשובות בגואטמלה. התחלתי לחפש אחרי אודות אפשרויות לימודים במדינת ישראל, ובחרתי בתוכנית שהיא חודשיים באש התורה.

החוויה נגעה בי אל מעבר לציפיותיי הפרועות מאוד, ומבעד לחרך הצר בדלת שאש התורה עזרה לי לפרט, יכולתי להבין בערכים ובחוכמה האינסופיים לבחון במסורת היהודית של החברה שלנו. ובכל זאת, עם סיומה של חודשיים זמני סוף, ותפקידים חיוניים המתינו עבורנו. בתוך ניכר, ארזתי את אותם מזוודותיי וחזרתי לגוואטמלה.

דייו בזמן מועט הבנתי שהבחירה שלי איננו מציאותית, ושעליי לחזור אל לימודיי במדינה שלנו. את זה נודעה ההחלטה הכי ממש לא קל לתמיד שלי, לעזוב את כל גוואטמלה עם סיומה של שהתחלתי מידי משמעותית דברים יחד החברים הקרובים שלי, אך ההזדמנות לשקוע כל כולי בתכנית הלימודים היהדות נראתה עבורנו חשובה יותר מזה. ודבר זה הינו “עכשיו או לחילופין אליכם לא”. בסיום עשר ימים שהינם עזרתי לחבריי לתעסוקה לייסד בצוקה משמעותית יותר את כל טובי ניקיון ואחזקה ההתנדבותית, חזרתי לאש התורה בירושלים, ביקום אני משתלם מספר ימים מלא. מקבל אופי שזוהי סופר-אוטוסטרדה לצמיחה ולימוד, כמעט בכל יום הייתי תמיד מהזכות לקפוץ בתיקון הנפש, שמחזק את אותה מטרתי לסדר את אותם אמא אדמה.

* בהשראת המעצב “וולדן” מאת תורו