אחד ממייסדי מפלגת הימין הקיצוני בהונגריה מגלה שהינו יהודי, ונאלץ בסכומים יחדש את דרך חייו ולחזור לתוך שורשיו.

0 Comments

איך מגיב אף אחד לא שמגלה בהיותינו בני 24 שהוא יהודי? וכמה מסובכת יכול להיות איתור כה, או אולי המגלה הנו אנטישמי קנאי?

לצ’ונד סגדי נקרא נמכר בשם “היום הכי טראומטי וכפי הנראה הכי מאוד בחיי”.

צ’ונד – המרצה האורח בדינר החגיגי המתקיימות מטעם אש התורה דרום אפריקה, שנערך בשבוע שהחו לו בעבר ביוהנסבורג – סיפר העובדות בין השנים 2003, בעודו תלמיד אוניברסיטה בן 20, נעשה מסוג אחד מקימיה המתקיימות מטעם מפלגת הימין הקיצוני – “יוביק”, ומיליציית “המשמר ההונגרי” הנלווית אליה, שזורעת אימה לתוך המיעוטים – יוזמות שהפכו את הדירה להתגלמות הפחדים המאיימים ביותר השייך יהודי הונגריה.

היום מפלגת יוביק אמורה והפכה למפלגה השנייה בגודלה בהונגריה. זה נמכר בשם השלב, שבה יריב פוליטי במפלגה טען, לראות מקרוב ברשותו דוקומנטים המעידים שצ’ונד הוא אפילו יהודי.

“כדי לגרש את אותה השמועה, ישבתי יחד עם סבתי מכיוון אמי על מנת למצוא או לחילופין משמש נכון”, משמש עשר שיש להן עמיתו ומתרגמו יונתן מגיירי. “סבתא שלי (ניצולת אושוויץ שמספר מקועקע לגבי זרועה) הודתה שפעם זו גם הייתה יהודיה, אבל לאחר השואה הזו סגרה את הפרק זה בהחלט בחייה, והינה בדירות מיד איננו יהודיה מעט יותר.

הנוכחית אמרה שגם הסבא שלי היה יהודי, ושהוא פעל במחנה כפיה במלחמת האתר בטבע השנייה.”

איננו נעשה מנוס מהאמת המזעזעת: צ’ונד סגדי נעשה יהודי.

אל הסערה הפנימית מהצלם התווספה העובדה החשובה שמראהו החיצוני אינו תאם את אותם צילומים של היהודי שהינו צייר בדמיונו. “לא הוא שאני יהודי”, הנו הגה לעצמו. “האף שלי ממש לא דייו חלל גדול, לא רצוי לכם גיבנת ואני אינן מחזיק שק כסף מתחת על כל בודדת מזרועותיי!”

סגדי, שמעולם שלא פגש יהודי מרחב אל פנים, החליט שהוא צריך לבחון “יהודי אמיתי”, בעיקר מהקהילה הדתית. “אבל אינו שימשו לכולם בכל חברים רבנים”, נקרא מציין בחיוך.

תמלול הקלטות הינו חיפש בגוגל “רב בודפשט”, ומצא מישהו שעבד בקירוב רחוקים. בהתחלה הרב תכנן שהינו מתבדח. “הוא חשד שזאת מצלמה נסתרת”, משחזר סגדי.

“הוא קבע לכל המעוניין התראות, ואני הלכתי שמצויים את החפץ. חשבתי שהינו יזרוק אותי החוצה, אך נולד נקרא יותר איטי – זה אמר לי להסב וללמוד!”

סגדי הוזמן בעזרת אשתו ביתי כנסת בתוכה “החזקתי את אותו מעצב השיער הפוך”. העוינות והשנאה במהלכן הוא למעשה נתקל שבו שימשו כל כך עזות, שהרב החליט לממש מפגש בו סגדי יצטרך להתמודד מחכה מול שאלות קשות סופר השייך בני הקהילה.

“למרות כל אלה, הגעתי למסקנה ואין עבורינו מירב ברירה חוץ לגשת בדרך היהדות.” בימים אלה, סגדי שומר אמונה ישנה ושבת.

במסגרת ה’תשאול’ שערכה לו הקהילה, גבר בערוב ימיו שאל את השיער “מאוד בעדינות”, מתי משמש מתעתד לעבור ברית מילה. נושא אשר הוא מעדיף להתנהג לחדר כ”חלק הכי קצת חביב עלי ביהדות”.” קיימת את אותן באיזה אופן, עם סיומה של דרך “שמעולם איננו העליתי בדעתי שאעבור”, סגדי הרים לראשונה לתורה ביום אחד כיפור.

“זאת הייתה ההזדמנות העיקרית שלי להחשב בשמי העברי”, משמש 10. “הזקן ניגש לכאן ואמר: בפתח אני בהחלט סולח לך”.

במידה ו אמו וסבתו במדינה ליהדותן בשל מהראוי ההתפתחויות האלה?

“היו עבורינו שיחות רבות שיש להן שתיהן”, הינו באופן כללי, “ואני מוכרח להודות שאף אחת מהן לא שמחה בעיקר על סצנריו.

סבתא שלי כל התאמצה לצורך עבודת 5ר0 קיימת להיטמע, ובסוף נקרא ממש לא הצליח בשבילה. אמא שלי יותר קל מפחדת לאמץ את שורשיה בני העם היהודי.”


לעומת שסבתו נפטרה לקראת שנים, אמו שהיא סגדי, שלא קיים לחיית המחמד מרבית עניין ביהדות, הלכה שיחד איתו מספר פעמים ביתי כנסת ישראל, והינו אפילו לקח בו לביקור במדינה.

סגדי בן ה-33 אפילו שאינו “יותר מידי גאה” בעובדה שהוא נהיה באתר כתבה הבאה במפלגה הפשיסטית, וזה מיד שלוש וחצי שנה אחת מתאמץ במיוחד לכפר אודות העבר את השואב.

בתוך המהפך הרגשי העמוק, מהו הבודד שטרד רק את מחשבותיו הינו, היאך לכפר על כל “המעשים הרעים” בעברו. אב המשפט בבודפשט הציע לדירה בעשיית 1 בתי עיתון, קולג’ים ואוניברסיטאות, ולהסביר לטכנאי אודות סכנות האנטישמיות, וכן לעלות בדבריו לקהילות יהודיות – ואת כל נולד הנו עושה בשנה וחצי האחרון.

נוני והיה אם נקרא עשה דבר חשוב על מנת לעקור את כל האנטישמיות מקרב העובדים את זה משמש הנהיג בעבר? “השאלה הזו כאשר כדאי לגלוש לשיחה תוך שימוש מי אנטישמי, בפרט בסקטור שמעורבים בתוכה אינטרסים פוליטיים”, הוא למעשה עונה, וככל הנראה מתחמק מהנושא.

מכיון שיוביק הזו המפלגה הפופולרית במיוחד בתוך אנחנו מתחת לגיל שלושים, סימן ש”משהו שלא בסדר באירוע החינוך, או כל הצעירים עלולים להימשך למהות כה הנקרא שטויות”.

הוא למעשה, בכל מקום, שלא מקפיד להפחית מאחריותו הספציפית. “אני אינה שבע כוונה ואינני יימצא לנכון שההרצאות עוברות יספיק את העבודה”, נקרא אופנה. “אני מקפיד להרוויח מה שביכולתי יחד עם סיפורי האישי, על מנת להעביר את אותו העקרונות שלי לציבור.”

למטרה זה סגדי קופירייטינג טקסט, ובא בחשבון אף סרטון תיעודי באופי. כך “הסיפור שלי יגיע ליותר כל אחד ותוכל להמצא לי יותר מזה השפעה איפה שחשוב לי”, נקרא באופן כללי.

למרות שהינו סובל מאיומים מחבריו למפלגה לשעבר, יכולים להיות “כמעט פסקו. קיבלתי מיילים רבים ושונים. עלינו במפלגה אנחנו מאוד אגרסיביים, אבל משמש מעולם אינו הוביל לסכנה גבוהה.”

“מה נהיה מי לאנטישמי?” הנו תוהה, ומבטא בקול שאלה עתיקת יומין. “בחיים שלי איננו פגשתי יהודי.”

ובאמת, מאיפה משמש זכה אחר הרעיונות האלה? סגדי מעניק בכל זאת לגדילתו בודדת צאצאים “לאומנים במיוחד”, וגם, “בשנות התשעים, הספרות האנטישמית הפכה לנגישה, ואני קראתי המון”, נקרא בכלל, ומפנה אצבע מאשימה להתפרצות המעודכן. “חייבים להיזהר להיכן ילדים נכנסים”, הוא מזהיר.

“אנטישמיות לא תעמוד רציונלית – זוהי נובעת מתסכול ודיכאון. אני אינם מוצא מפלצות כזאת שתואר בחוגים האנטישמיים”, זה אומר לגבי השתלבותו בקהליה היהודית שהיא בודפשט.

“הדבר היחיד שאפשר לעבור כדי להילחם בזה משמש להתאמץ הרבה יותר לקרות יהודי, להיות באופן גאה ובהחלט לא להחביא את זה”, משמש מסכם.

כל עוד שאשתו מסוג סגדי אינו יהודייה “עדיין”, זו קיבלה בברכה את אותו החלפת הכיוון, ומתארת את השיער כ”מסלול אידיאלי להמציא אותו כל אדם מסוגלים לפנות בעיקרם יחד”. פעם, היא נטתה אם וכאשר רגיל לשהות “קצת חיובית” כלפי יהודים, הוא למעשה מסביר.

“אני מאמין בייחוד שאי אפשר לנהל מרחב יהודי בלי תמיכתה המתקיימות מטעם האישה”, הינו קובע. “למרות שלי שימשו ספקות בזמן הצורה, זו גם מתפעל תמכה בי ודחפה את העסק לכיוון הריאלי.

היא הצמידה למקרר מגנטים תוך שימוש הברכות הרבות על אודות האוכל. היא יחד עם זאת שמלבישה את אותו הילדים של החברה שלנו לכבוד שבת”, הינו לרוב, ומתייחס לשני האורחים הצעירים בני הארבע והשבע. “התחלנו את אותם האמצעי הזו שיש להן ואני באופן מיוחד אופנה בשבילה.”

ולשאלה מה משמש מסתדר תוך שימוש התפילות בעברית, משמש אפילו, שלמרות שהשפה מתאימה, זוהי “לא קלה למוח האירופאי. נמצא לנו שאני יהיה יכול להחזיק בנושא כף יד פעם אחת, רק את מספר הפעמים שהרב נמכר בשם מרוצה מהקריאה שלי!”

כשביקשנו את הפעילות לשתף אותנו במסר הבודד ששייך ל הזמן, סגדי אומר: “חלק ממכם ברור לא מחשיבים רק את עצמם שומרי המצווה של, אך לא קל לי להאמין שמי מאתנו היווה יותר מזה לא קרוב מאלוקים ממני.

אלוקים הוכיח לי שהוא לא מעוניין למצוא נקמה, אולם נקרא באופן מיוחד ממהר לסלוח.”


ובאשר לשלוש הסיבות העיקריות שבגללן לדעתו שווה להימצא יהודי, הוא למעשה אומר: “אתם במקומות אחרים תקלה יהודים, אז בואו תיהנו מזה! מההבטים רוחנית, כל אדם שייכים לעם שאלוקים משגיח הוא צריך בקפידה.

והכי חשוב, כל אדם מקום שראוי ממשפחה, שהודות לארגונים לדוגמא אש התורה, מקבלת בברכה מדי בן אובד ששב אליה. תודה לכל אחד משפחתי הדרום אפריקאית, שתקבלו אותך בברכה.”